La Grace: Z festivalu do festivalu

la_grace_logoPíše Pepa Dvorský:

4.8.2015 úterý

Po snídani balíme a připravujem se na odjezd. V 12:50 min vyrážíme v koloně lodí směrem na východ. Sail paráda tentokráte není ničím zajímavá. Lodě v ní plují zdlouhavě pomalu na motor proti větru. Po skončení vyrážíme do čela. Cestou míjíme loď George Stage. Nádherná loď ale s úplně blbou 1. důstojnicí.

Vyřizujeme si účty plnou salvou z bočních děl a beze slova s elegancí královny mizíme před její přídí. Venku nabíráme směr na „Velký belt“ – jeden z Dánských průlivů.

George Stage pod palbou

5.8.2015 středa

Celou noc plujeme na motor – spěcháme, protože konkurenční festivaly mezi sebou neumí spolupracovat a naplánovali termíny tak, že lodě musí uplout 230NM za dobu kratší než 2dny. Jinak noční plavba je úžasná. V plavebních úžinách Beltů je to jedno světlo vedle druhého, všude lodě a do toho klasicky Murphy. Je jasné, že dva obří, míjející se cruise shipy se vždycky potkají s La Grace jedině v úžině. Ještě, že kapitáni takových lodí většinou milují Tall shipy a La Grace každému připadá větší než je…

Nad ránem taháme plachty a celé dopoledne plachtíme s příznivým západním větrem na bočák. Po obědě sedíme na palubě, díváme se na ubíhající krajinu a vyprávíme si historky z uplynulých dní. Například tu, když jsme část naší posádky poslali reprezentovat české barvy na „Laser game“ a oni zabloudili a místo toho vlezli do „strip klubu“. Jak tam reprezentovali nevím, ale vím jistě, žádnou medaili nepřivezli!

Taky úspěšně pokračujeme ve hře „Panáku z kůže ven“ jen už to není taková legrace. Je to tím, že Panák chodí po lodi už jen v šátku. Ptáte se proč? Už si totiž rozdupal všechny kšiltovky! Mimochodem, Panák je určitě nejoblíbenějším členem stálé posádky. Je to prý kvůli tomu, že je z nás nejspravedlivější – jak říkají sami kadeti je totiž celý den na všechny kadety nasraný stejně! Taky někteří kadeti už dokonce začali psát Panákův výkladový slovník. Například: „kurva pes“ znamená: cokoliv! Atd.

Na večer přistáváme na jednom z Dánských ostrovů, abychom se trochu prošli. Přístav je velmi přátelský a nechává nás stát zadarmo. Hned ve vjezdu nás dohání malý člun s českou vlajkou a v něm Richardova rodinka co nás sleduje na facebooku.

Projít se jdem po pláži, kde sbíráme pírka z racků a procházku končíme ve velké ohradě s kozama, které můžou krmit děti. No, byla to zábava i pro nás!

Ve setměním odplouváme. Nefouká a tak holt jedem na motor. Cestou protínáme významnou lodní cestu plnou lodi.

6.8.2015 čtvrtek

V noci vplouváme do zátoky ve Warnemünde. Hlubokou zátokou v noční tmě, jen za svitu bójí se suneme mělkým zálivem až do Rostocku. Tady mě strašně překvapuje co je tu lodí – podle pořadatele 140 tall shipu. To jsem fakt nečekal. Přistáváme a jdem si na chvilku schrupnout. Ale opravdu jen na chvilku. V 7:30hod už mluvíme s Romčou do rádia při příležitosti zahájení festivalu Hanza sail 2015 a jeho 25.výročí. Odpoledne tu běhá TV a pak následuje VIP návštěva, při které navštíví naši loď Ministerský předseda Německa, primátor Rostocku, zástupci české ambasády a pan konzul a další významní hosté. Pak mají všichni volno a na lodi se svévolně rozjel mejdan…

7.8.2015 pátek

Ale to vstávání je průšvih – nechce se. A to ještě ke všemu vstáváme o hodinu dřív. Během 2 hodin se musíme nasnídat, sbalit, uklidit a vystěhovat starou posádku. Následuje výlet s turisty od 9:00 hodin do 15:30 hod. a pak od 18 hod. do 23 hod. Byl to dlouhý a náročný den…

8.8.2015 sobota

Dopoledne i odpoledne jezdíme další denní výlety s turisty. Nalodit 40 turistů, poučit o všem v němčině, domotorovat 7NM k moři, tam vytáhnout plachty, dát jim oběd, chvilku se na plachty ploužit podél pobřeží, pak je zase sundat a domotorovat zpět. Nic moc zábava, ale lodi pomáhá každá koruna a tak to děláme.

V mezičase jsme se na chvíli jeli projet na Miamity, Danově lodi. To byla v tom zmatu legrace s pocitem šneka, co se zoufale snaží přeběhnout dálnici u zatáčky!

Večerní projížďky jsou zpestřeny nádhernými západy slunce. Tenhle horizont je posetý stěžni a plachtami. No, pohled pro bohy. Problém je jen, že hned jak slunce zapadne za obzor, všichni kapitáni otočí přídě svých lodí do kanálu a zmatky které nastanou, se nedají popsat slovy. Lodě se pletou jedna druhé, míjejí se o metry, couvají a otáčení v úzkém kanále mezi projíždějícími loděmi. Ale to se nebavím o žádných malých lodích. Taky jsme se málem potloukli při přistávání, kdy mě do kleští vzali 4 další a větší plachetnice. Jak jsem se z toho dostal ani snad netuším. Jedno je ale jisté, můj strážní anděl se dnešní večer fakt nalétal, abych to dal.

9.8.2015 neděle

Konečně den volna. Tedy relativního – Bocman dopoledne cvičí novou posádku jako o život. Po 16hod je vše připraveno a vyplouváme. Osobně nás přišel vyprovodit hlavní pořadatel Hanza sail a pár kapitánů. Svět bude teď opět bohatší o další přátelství i vzpomínky.

10.8.2015 pondělí

Celou noc slabě foukalo, přesto loď plula 3uzlovou rychlostí. Po obědě jsme dorazili do Kielu. Plachty dolů a jedem na motor. Do kanálu se naráz hrne jedna loď za druhou. My přistáváme u čekacího mola starého kanálu a řešíme AIS i nákupy potravin. Po 16hod. čekáme na povolení vplout do kanálu. To přišlo hodně náhle. Počítáme lidi a ejhle – chybí Ivo se ženou. Nedá se nic dělat, odjíždíme. S pocitem že jsem ho viděl naposledy (a do smrti si budu muset vařit sám) mířím ke zdymadlu. Náhle jsem v dálce zahlédl jeho chlupatou hlavu. Spouštíme člun a ještě než jsme loď uvázali ve zdymadle, mám Iva na palubě.

Kielský kanál

To zdymadlo je fakt ohromné. Snadno pojme 200m loď a přitom zvedá lodě jen o 30-40cm. Taky jsou v kanále zajímavé semafory Kombinace čtyřech světel nad sebou rozděluje lodě v provozu do pěti kategorii a přitom každé říká, co má právě dělat. Tedy né každé. Jen těm co to chápou! Rychle doháním mezery ve vzdělání nutné pro plavbu po vnitrozemských vodách nad manuálem a jede se dál…

Plavba jen na kanále povolena pro lodě naší kategorie jen do 20 hod. a tak přistáváme ve Flemsburgu. Je tu krásné nábřeží i molo. Až po přistání jsem si všiml, že to, za co běželi kluci uvázat loď, jsou odpadkové koše ve tvaru pacholat. Hold to projektoval někdo s citem pro desing a ne námořník. Uvazujeme La Grace za pouliční lampy a jdem na procházku. Flemsburg je krásné město na ostrově mezi kanály se spoustou starých domů.

11.8.2015 úterý

Noc byla klidná. Vyplouváme v 6hod. a 8kn rychlostí se na motor vydáváme na další část kanálu. Cestou se kochám nejen kanálem ale i na mapu Německa, napříč kterým právě plujem.

Mapa Německa

Categories: La Grace, Lodní deník La Grace, Severní moře | Vlastnosti: , , , , , , | komentáře 3

Navigace příspěvku

3 thoughts on “La Grace: Z festivalu do festivalu

1. Jste úžasnou reprezentací republiky i českého jachtingu, jakou žádné ministerstvo zahraničí nebo dopravy neumí. Přeji Vám hodně dalších úspěšných plaveb. Ruda

2. Za La Grace, Pepu a všechny okolo, díky!

3. Z.Ondrášek

Naprosto souhlasím s Rudou. Nikdy neměla naše republika tak dobrou reprezentaci v zahraničí. Je neuvěřitelné, co všechno jste letos absolvovali a jak skvěle prezentujete malý vnitrozemský stát námořním velmocem!