Sailing Club: Dovolená na La Manchi, část druhá

sailing_club_logoV zátoce Salcombe bylo rušno, lodě uvázané na bójích, další připlouvaly, málo odplouvalo, mezi ukotvenými loděmi se několik plachetniček nechalo unášet větrem a čluny odvážely a přivážely lidi z břehu k lodím. Salcombe je plné luxusních domků a vilek, a žijí zde  většinou bohatí rentiéři. Odpoledne nám vítr pomohl se bez motoru dostat do ústí řeky Yalm, kterou jsme propluli ostrými meandry a prohlédli si divokou krajinu.  K večeru začal foukat vítr a o 30 uzlech a s deštěm jsme dopluli do přístavu Plymouth. Na druhý den jsme měli v plánu si půjčit auto a udělat si celodenní suchozemský výlet do Dartmooru. Dartmoor je oblast mokřin v srdci Devonu v Anglii, která je chráněná statusem národního parku od roku 1951 a pokrývá necelých 1000 km².sailingclub_lamanche9

Počasí bylo pro tuto oblast typické, jako z knih Pes baskervilský nebo Hospoda Jamajka, zataženo, mírný déšť a zpočátku i mlha.  Přesto se nám místa Two bridges, Postbridge, Widecombe in the Moor, a další skalnaté vyhlídky moc líbila. Den jsme zakončili grilováním na molu přímo u lodě. Byl čas se pohnout, tak jsme  pokračovali podél britského pobřeží směrem na Z přes Falmouth, bohužel opět v bezvětří na motor. Ve městě jsme navštívili námořní muzeum. K večeru se trochu rozfoukalo a při 10-12 uzlech z J si plachtíme kolem Lizard Pointu až k městečku Penzance. Vítr utichá,  dojíždíme až v noci na motor, kotvíme u Newlyn v blízkosti Penzance, jež leží v hrabství Cornwall a je nejzápadnější a téměř i nejjižnějším větším městem Spojeného království. Název pochází z keltské kornštiny a znamená svatý mys. Druhý den se nám podařilo vyhlídkovým busem projet celý cíp Cornwallu se zastávkami v  St. Ives, Land´s End s vyhlídkou na maják Wolf Rock a koupáním v Sennen Cove, kde je krásná písečná pláž a čisté a teplé moře. K večeru dobíráme naftu, vodu a zašíváme  i trhlý lem hlavasky.

Widecombe.

Widecombe.

Z konce světa je to kousek k našemu cíli – k souostroví Scilly. Chceme vyplout časně ráno, abychom měli na ostrovech co nejvíce času. Večer při přílivu tedy ještě opouštíme přístav a kotvíme na volném moři v blízkosti britského Saint Michel. Brzy ráno vytahuje kotvu kapitán s Vojtou, než foukne vítr tak na motor, a později s mírným větrem kolem 10 uzlů chvíli plachtíme. V poledne už jsme konečně poblíž Scilly Isles. Vypadají trochu jako ostrovy ve Středozemním moři.

Souostroví Scilly.

Souostroví Scilly.

Souostroví Scilly – je kornské souostroví, které leží asi 45 km jihozápadně od hrabství Cornwall, jehož je součástí. Dohromady má souostroví rozlohu pouhých 16,33 km2 a v roce 2005 na něm žilo přibližně 2100 obyvatel. Vzhledem ke své poloze jsou ostrovy místem zastávek tažných ptáků na jejich cestě z Arktidy do Afriky. Díky Golfskému proudu, který je v této oblasti mimořádně teplý, mají ostrovy oceánské, téměř subtropické podnebí, od kterého se liší především velmi mírnými léty. Ostrovy jsou mimořádně větrné, na britské poměry velmi slunečné a celkové výkyvy na souostroví patří mezi nejnižší v celé kontinentální Evropě. Některé úseky scillonského pobřeží jsou skalnaté, chráněné zátoky mají naopak písčité pláže excelentní kvality. Také jsou ostrovy nechvalně známé jako pohřebiště lodí, neboť množství podmořských útesů společně se silnými větry a mořskými proudy se ukázalo v dějinách jako velmi nebezpečná kombinace.
Scilly se skládají z pěti větších obydlených ostrovů a dalších zhruba 130 skalisek. Největší ostrovy jsou St. Mary’s, Tresco, St. Martin’s, St. Agnes a Bryher.

Kotvíme v zátoce u ostrova St. Mary, který je největší. Měří přes 6 km2 a nachází se na něm hlavní město souostroví – Hugh Town. Městečko je malé, příjemné, pláž písčitá a voda tyrkysová, a tak zkoušíme jak moc ji tady ten golfský proud ohřívá. Voda má asi 17 stupňů a ani se nedivíme, že se tu lidé koupou v neoprénech.

Odpoledne ještě přeplouváme na ostrov St. Agnes, který je písečnou pláží spojený s neobydleným ostrůvkem Gugh. Fantastické místo! Na ostrově St. Agnes je několik domů a maják, ale mnoho lidí tu nebydlí, většina turistů se sem nechává přivézt turistickou lodí, která ráno připluje z pevniny a večer zase odpluje zpět. Ostrůvek Gugh je zarostlý nízkým porostem, obklopený malými zátokami a písečnými plážemi, při procházce nacházíme kamenné sluneční hodiny a menhir „Old Man“. Nejkrásnější fotky souostroví jsou ze vzduchu, a tak využíváme dron a pořizujeme jedinečné obrázky.

St. Agnes

St. Agnes

Menhir "Old Man".

Menhir „Old Man“.

Moc času nám už nezbývá, dostali jsme se za těch pár dní hodně daleko a musíme myslet na návrat, a tak bohužel nestíháme všechny ostrovy. Odpoledne si ještě procházíme ostrov Tresco – druhý největší v souostroví, který je unikátní svou botanickou subtropickou zahradou s tisíci květin a množstvím stromů z celého světa. Kornsky se nazývá „Enys Skaw“, což znamená „starší strom“. Tady kvete i uprostřed zimy 300 druhů rostlin.

S pocitem, že to opravdu stálo za to, plánujeme návrat ke vzdálenému francouzskému břehu a s výhledem na více než 250 NM zvažujeme, zda plout nejprve k britskému břehu a pak nejkratší spojnicí k Saint Malo nebo se vydat kurzem na JV, rovnou do Bretaně. Zjišťujeme předpověď počasí a navečer vyplouváme východním směrem k britskému Plymouthu.

Vítr fouká jen 8-10 uzlů ze S-SSV a dovolí nám v tichosti plout rychlostí asi 4,5 uzle. Moře je klidné, slunce stále svítí a hřeje. Rozdělujeme si hlídky se střídáním po 3 hodinách a celou noc plujeme příjemně na vítr kolem 15 uzlů. Plujeme spíš jižně než jihovýchodně. Na východ se nám to nemá šanci dařit. V noci refujeme hlavasku i kosatku a snažíme se ostřit  co nejvíce k JV. Přes den hlídkujeme, odpočíváme, hrajeme karty… Vítr se stáčí z V kolem 14-16 uzlů, v noci kolem 20, během dalšího dne se vítr stáčí z V na SV a konečně můžeme upravit kurz a stočit loď směrem na cíl v Saint Malo. Večer se vítr opět utišil a museli jsme si pomoci motorem, který ovšem nedovolil plout více než 5 mil za hodinu.

Po 31 hodinách plavby, kdy jsme zdolali kanál tou nejdelší možnou trasou (cca 150 NM), jsme ve 3 ráno přistáli na bojce v zátoce ostrova Les Sept Iles u francouzského pobřeží. Během přeplavby jsme v noci na bojce ztratili háček a rozebrali a opravili ucpaný záchod. Další den pokračujeme opět jen na motor a přiblížíme se k St. Malo tak, aby nám na poslední dopoledne zbývalo už jen pár mil. Motor se s námi ještě nakonec rozloučil varovným pískáním, takže ve finále kluci ještě spravují motor, mění vodní filtr a také vyměňují přidřený impeler. Dále už sice nepískal, ale rychleji než těch 5 uzlů na max. 2200 otáček už to nezkoušíme..

Po čtrnácti dnech plavby v pátek dopoledne přistáváme v přístavu v Saint Malo a šťastní a plní zážitků vracíme loď. Všecko v cajku, hromady věcí stěhujeme do auta. Celkem jsme upluli asi 590 NM, z čehož více než polovinu během deseti dnů a druhou slabší polovinu během tří posledních dní. Plavba byla náročná, tři celonoční plavby, další plavby jsme často končili v pozdních nočních či brzkých ranních hodinách nebo pluli celý den. Odměnou nám za to byla místa, na která jsme se dostali a kde jsme díky tomu mohli strávit celý den. Největším favoritem byly ostrovy souostroví Scilly, pozadu nezůstaly ani Normanské ostrovy a zážitkem byla i místa na pevnině v Británii jako Dartmoor. Zkrátka se nám líbilo všude  a už přemýšlíme, kam příště.

Doslov kapitána: Díky posádce, se kterou jsem měl tu čest plout – Renatě a Anče, Jirkovi a Vojtovi Brožkovým, Ádě Bittnerové.

Cpt. Jirka Brožek

Reklamy
Categories: Atlantik, Jachtařské revíry, Plavbopisy, Sailing Club | Vlastnosti: , , , , , , , , , , , | Napsat komentář

Navigace příspěvku

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s

Vytvořte si zdarma webové stránky nebo blog na WordPress.com.

%d bloggers like this: