Sailing Club: Plavba na historickém tjalku Boppelans, část první

sailing_club_logoPropadl jsem vášni plachtění na tradičních fríských lodích, které jsou staré desítky či stovky let. Začalo to plachtěním na tradičních kliprech s holandskými skippery, až jsem vloni poprvé okusil kapitánovat loď typu lemsteraak. (Viz článek ZDE)
Týden strávený na Wattovém moři na mne zapůsobil tak, že jsem se okamžitě po návratu jal vyhledávat další typy lodí s plochým dnem, které se dají zapůjčit k samostatné plavbě bez místního kapitána. Našel jsem ji!

Loď typu tjalk, postavenou v roce 1898. Plavili jsme se na lodi jejíž paluba patřila k nejstarším vyrobeným ve Frísku. Tjalk jménem Boppelans byl repasován a přestavěn v roce 1985.

Vzhledem k tomu, že byla kotvena v přístavu ve vnitrozemí, od počátku jsem řešil s majitelem otázku oprávnění k řízení tjalku. Loď má na délku necelých 18m, plachty 120m2.
Potřeboval jsem doložit licenci ICC (International Certificate of Competence). Nic takového nemám, jen mezinárodní VMP a „Béčko“ MDČR – Yachtmaster Offshore. Šlo o to, že jsem potřeboval doložit, že mohu plout s lodí i na vnitřních vodách s plachtami nad 120m2. A na mém mezinárodním průkazu VMP jsem měl omezení plachet na 100m2. Mohl jsem si „zvýšit“ kvalifikaci někde pod Vyšehradem za pár tisíc korun, ale to mi přišlo jako neskutečná byrokracie a z principu jsem to neudělal. Nakonec se celá záležitost s licencemi kulantně vyřešila po zaslání oscanovaných dokumentů.

Ve fríském městečku Gaastmeer na nás čekala. Loď, která ve skutečnosti vypadala jako velké ocelové monstrum. Budila respekt. Natřená novým lakem na tmavěhnědo mne na první pohled nepřišla moc krásná. Majitel charterové firmičky – kluk, kterému je 28 let, se mně dotázal, zda mám zkušenost s jízdou a plachtěním s loděmi s plochým dnem. Podělil jsem se s ním o pár svých zážitků z plavby na lemsteraaku a on usoudil, že se mnou na loď ani nemusí jít. Domluvili jsme s nakonec, že si ji sám projdu a osahám, a pak že se pro Rona zastavím v kanceláři a dokončíme formality.

Tjalk Boppelans.

Tjalk Boppelans.

Po bližším prozkoumání lodi jsem zjistil, že nemá vůbec žádný přístroj. Prostě vůbec nic, co byste očekávali na charterové lodi. Nenalezli byste hloubkoměr, log, windmetr, plotter, prostě vůbec nic. Ani VHF stanici. V duchu jsem poděkoval za prozřetelnost vzít si své vlastní mapy, pilota, ipad s Navionicsy (Uk + Holland) a ručku. Ostatní nebylo zapotřebí. Vítr jsme poznali podle vlajky, jeho rychlost odhadli a s ponorem 90cm jsme měli akční radius rozšířený. Uvnitř byl tjalk velmi prostorný. Dominantním místem interieru vytváří rozlehlý salon s masívním dubovým rozkládacím stolem. Plavby se zúčastnilo celkem 9 dospělých a 5 dětí, avšak žádný přetlak v salonu a nakonec ani na palubě jsme nepocítili. Ke spaní sloužily 2 dvojlůžkové kajuty se skříněmi, jedna velká kajuta v přední části lodě pro 7 námořníků a 3 junioři spali v salonu, kde vznikla po rozložení prostorná lůžka. Loď byla vybavena topením, ketré jsme však nevyužili.

Po hodině dorazil Ron a probrali jsme lana. Nebylo to nic složitého. Výtah fogu, otěž fogu konstruovaná na principu příčné samoréčkovací hrazdy (které se ovšem muselo hodně pomoci). Dále dvě lana na výtah gafflu, jedno dlouhé lano jako otěž hlavní plachty připevněna dřevěnou kladkou k podlaze kokpitu. A dále dvě lana ovládající zdvih postranních kýlů a konečně dvě průběžná lana zadních stěhů. Lana konopná, kladky dřevěné, aretovací kolíky dřevěné, vinšny žádné. Klasika, parádní klasika. Kauci, kterou jsem na loď skládal, nechtěl Ron hotově ani kartou. Jen mi dal vyplnit papír, kde jsem uvedl svou adresu a číslo bankovního účtu. Zíral jsem… Pak nám všem popřál krásné zážitky při plavbě a odešel domů, byla nedělě večer a Holanďané hrají fotbal s Mexikem. My jsme využili komorních sprch v maríně, prohlédli si další tjalky a skutsje a odebrali se do spacáků načerpat sílu na první den plavby.

Jeden postranní kýl.

Jeden postranní kýl.

Přestože byl začátek prázdnin, ráno jsme se oblékli do žluťáků, protože nás vítal drobný deštík. Měli jsme připraveny nejen námořní mapy, ale i mapy vnitozemských vod. Potřebovali ujet cca 15km kanály do vnitřního moře či spíše jezera Ijselmeer. Mapu jsem lepil páskou na kryt motoru v kokpitu, aby byla po ruce.
V 9.00 ráno jsme vypluli z maríny směrem na jih do Stavorenu, zahnuli jsme doleva a asi po 200m se před námi zjevil most. Na mapě žádný nebyl a v reálu tam stál a nebyl zvedací. Následoval manévr otočení 18m dlouhé lodi v cca o 4m širším kanálu. Starší pán na mostu si nás po očku pěkně vychutnal. Myslel jsem si, že manévr bude složitější, ale šlo to nečekaně jednoduše.

Pak jsme již pokračovali kanály a jezery ke Stavorenu. Kochali jsme se výhledy na krásné fríské domky s okny bez záclon. Za každým druhým oknem malá lodička, krásné květiny, kolem se pásly ovce a kravky, občas se mihne větrný mlýn. Holandská, či spíše fríská klasika. Míjíme motorové lodě na kanálech, ale já se už nemohu dočkat vyplutí na Ijselmeer a na Waddenzee.

Za dvě hodiny přijíždíme kousek před Stavoren, kde je místní jacht klub se skleněnou pyramidou a také zvedací most. Obsluha mostu nás nenechá dlouho čekat a rozsvěcí semafor na silnici. Zastavuje provoz aut a umožní nám proplout do prostoru před stavorenské zdymadlo, které má dvoje průjezdná vrata. Jedny – ta širší – jsou zavřena a na semaforu svítí dvě červená světla, druhá, ta menší jsou připravena k naplutí. Svítí červené a zelené světlo. Spojuji se pomocí ruční VHF stanice se službou na zdymadle. Chlapík mne ujišťuje, že můžeme vjet do těch užších vrat. Jsem lehce nejistý, zda se tam s lodí vejdeme a malinko si vynucujeme přední pozici. Prostor zdymadla je velmi úzký, což se ukáže až při odjezdu z bazénu, který končí ostřejší zatáčkou napravo. Dáváme to jak se říká o prsa, ale bez problémů, za zdymadlem vplouváme do vnitřního moře Ijselmeer. Vím však, že pokud se tudy budu vracet, pak že si určitě počkám na otevření zámku před těm většími vraty.

Fouká vítr ze SW a odhaduju tak a 10-13kn. Posádka je připravena, a tak si dělíme úkoly na lanech, plachtách a za pínou. Dva chlapi vytahujou hlavní plachtu pomocí horního ráhna zvaného gaffl. Jde to poměrně lehce, lana jsou oběhaná v kladkách a výhoda gafflu je ta, že nemusíte držet pozici přesně proti směru větru, pokud máte povolené zadní stěhy (backstay). Přesto vytažení vyžaduje chlapskou sílu a tak se na této pozici během týdne vystřídají všichni siláci. Po úspěšném vytažení hlavasky jdeme na fog. Přední plachta je vytažena velmi rychle, zafixujeme ji na postranním vazáku a můžeme se věnovat trimování a dotažení lan.

Bez vinšen je potřeba pořádné síly.

Bez vinšen je potřeba pořádné síly.

Jak říkám, vyžaduje to přeci jen trochu síly, nejsou zde žádné vinšny ani jiné moderní vymoženosti. Konečně se můžeme věnovat jachtingu, vypnout motor a vychutnat svištění větru o napnuté plachty. Tjalk parádně stoupá a přestože jeho hmotnost je necelých 30 tun, uhání jak o závod. Nadšeně po sobě pokřikujeme, fotíme plachty a náklon, kontrolujeme lana a ponor bočního kýlu. Hezky to, jak se říká, odsejpá.

V počáteční euforii se ani moc nevěnuji kontrole navigace, jsme přece na vnitřním  moři a tady příliv s odlivem nefungují. Bohužel mělčiny ano a při troše nepozornosti se nám daří na jednu z nich lehce najet. No… moc pěkný, lehce dosedlí na písečný bank s lodí, která má ploché dno jako deska stolu. Počet přibližujícíh se mladíků na kitech mi napovídá, že je tu opravdu asi mělko. Shazujeme plachty a obratně se snažíme vycouvat z onoho místa.

Po 20ti minutách jsme již v bezpečné hloubce a pokračujeme v plachtění ke zdymadlu Kornwerderzand, které tvoří severní propusť hráze Afsluitdijk, postavené ve 40.letech minulého století. Hráz je přes 30 km dlouhá a tvoří tak přehrazení Wattového moře a odděluje Ijselmeer. Tentokrát jsme měli ve zdymadle místa dost. Jsme tu pouze dvě lodě – náš tjalk a 30m dlouhý klipr. Po otevření výjezdových vrat směrem do Waddenzee dávám pokyn k vytažení plachet, spuštění závětrného kýlu a dotažení návětrného backstaye. Vítr fouká stabilně a nic nebrání vypnutí motoru. Avšak další překvapení. Odliv je právě před kulminací a s naší malou rychlostí a bez motoru nás proud vynáší mimo plavebního dráhu a po velmi krátké chvilce opět nasedáme na dno.

Podruhé nechtěně, ale tentokrát mne uklidňuje skutečnost, že za hodinu přijde opět příliv. Čekání si krátíme pozorováním racků a bahníků procházejících se po písečných dunách tak 30m od lodě. Mladší námořníci vytahují kytaru a hned skládají píseň o uvíznutí. Společně pak povečeříme výtečnou polévku a než stačíme vše poklidit, loď se začne vzdouvat. Ne však tak plachetnice o délce 50 stop s hlubším ponorem nasedlá tak 30m od nás, ti si budou muset ještě nějaký čas počkat.

Pokračujeme plavbu réčkováním vybojkovanou plavební dráhou směrem k městu a přístavu Harlingen a proti větru dosahujeme rychlosti 8,5kn. Myslím, že by to nikdo z přítomných na první pohled do téhle lodi neřekl. Za 2 hodiny dojíždíme do Harlingenu. Staré fríské město je známo z historie jako přístavní dělnické město, kde byly soustředěny nákladní lodě, které vozily stavební materiál na výstavbu hráze Afsluitdijk a také jako rybářský přístav. Dnes patří Harlingen k jedním z nejkrásnějších fríských měst, kde kotví mnoho kliprů, tjalků, skutsje, lemsteraaků a dalších lodí, které slouží k rekreačním plavbám.

V jižním přístavu (Zuiderhaven) dostáváme povolení k vyvázání. Jedná se o klidnou část přístavního bazénu, kde se s lodí můžeme v pohodě otočit a vyvázat jí na dlouhé springy k přístavnímu městskému molu. Lana musí být dlouhá, protože rozdíl mezi HW a LW činí kolem 2,5m. Tjalk je bezpečně vyvázán a tak se můžeme vydat na prohlídku města a ochutnávku místních piv.IMG_6843

V Harlingenu vládla slavnostní atmosfera. Za tři dny do tohoto města přijedou všechny významné Tall Ships, neboť právě zde se koná první etapa závodu Tall Ship Race 2014. To je právě také jeden z důvodů, proč jsme si pro plavbu vybrali tento týden.

Pokračování příště

Reklamy
Categories: Jachtařské revíry, Plavbopisy, Sailing Club, Severní moře | Vlastnosti: , , , , , , , , , , | Napsat komentář

Navigace příspěvku

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s

Vytvořte si zdarma webové stránky nebo blog na WordPress.com.

%d bloggers like this: