2. SAYONARA- Z Anglie na Pyrenejský poloostrov

Wight, Solent, Cowes – není snad na světě větší koncentrace jachtingu než v této oblasti. My jsme vyvázáni v Sheppard marině 5O 45 604 N 01 17 580 W. Odtud startovali v minulosti i v současnosti ty nejvýznamnější jachtařské akce. Každodenní regaty, každodenní neuvěřitelný jachtařský ruch. V sobotním dopoledni jsem napočítal na vodě více než 200 jachet. Přilehlý Portsmouth zůstává nadále největší vojenskou námořní základnou Evropy. V historickém námořním muzeu je mimo dalších exponát slavné lodě z bitvy u Traffalgaru, Viktorie. Neuvěřitelná kumulace lidské dovednosti a nutno říci i vkusu na tak malém prostoru. A to vše převážně ze dřeva. Nutno smeknout.

Victoria, slavná loď z bitvy u Traffalgaru

Historická část města má na chodnících vydlážděnu trasu kudy prošel admirál Nelson před slavným vítězstvím a svojí smrtí v bitvě u Trafalgaru v r. 1805. Město s tisíciletou námořní historií si připomíná svoji vyjímečnost moderní architektonickou dominantou Spinakertowerem vysokou téměř 170 m.

Spinakertower, vysoký téměř 170m

Využili jsme čilého trajektového spojení mezi ostrovem Wight a Portsmouth k jednodenní návštěvě města. A abych nezapomněl. Guines v anglickém pubu chutná dokonale.

Soboty 5. června využíváme k evidenci naší plavby. Píšu zprávu, pořádáme fotky a videozáznamy. Bohužel vrcholící příliv neumožňuje materiály odeslat. Je nejvyšší čas odplout. Čekáme snad deset minut na volný prostor mezi nekonečnou řadou vracejících se jachet a v podvečer západním průlivem Solent odplouváme. V noci přetínáme frekventované plavební zóny a s příznivým větrem v neďelním podvečeru spouštíme kotvu na severu ostrova Guernsey. Rozhoupaná noc je prověrkou kotevní výbavy Sayonary. Loď má 20 kg CQR kotvu, 50 m 10 mm řetězu a vše se ovládá ručním vrátkem. Na hloubce 4 m jsme vypustili 25 m řetězu, zapínáme alarm hlásící utržení kotvy a uleháme do kolébajících se lůžek.

Následující dopoledne vplouváme s přílivem do blízké Beaucette mariny 49 30 158 N 02 30 269 W. Marina se nachází ve starém žulovém lomu a s mořem je spojena 6 m širokým vstupem. Nelze si představit lepší přístav. Místní wifina nám umožňuje internetový kontakt, takže zbytek dne prosedíme u obrazovek. Kanálové či Normanské ostrovy mají tisíciletou, často pohnutou historii. Ač u pobřeží Francie, byly převážně pod kontrolou Británie. Rozsáhlou autonomii ostrovů dokládají mimo jiné i jednolibrové bankovky směnitelné jen na ostrovech. Krystalické podloží ostrovů dávalo a nadále poskytuje stavební materiál. Téměř všechny stavby a nezbytné zídky tvoří dokonalé kamenné zdivo z žuly mnoha barevných odstínů. Všude množství květin a upravených zahrad. Radost pohledět. Autobusem navštěvujeme hlavní město St. Peter a v podvečer se vracíme obtěžkáni nejen zásobami, ale i hezkými dojmy. Kontrolujeme předpověď, platíme marinu a usínáme na zrcadlové hladině mariny. Příští noci už budou zcela odllišné.

V časném středečním ránu s vrcholící vysokou vodou odplouváme. Vycházíme z předpovědi, že tlaková níže z Atlantiku se přemisťuje k východu do oblasti Biskajského zálivu. Za ní se nachází hřeben vysokého tlaku, takže v „dýze“ mezi nimi lze očekávat severní proudění občas přesahující 6 Bf. Po počátečních hodinách slabého větru v podvečer vítr sílí, v noci musíme refovat a ve čtvrtek odpoledne po 110 Nm vidíme někde v dáli slavný Ile de Ouessant, nejzápadnější místo Bretaně. V podvečer plujeme již jen na malou kosatku 8 m2 rychlostí 6 uzlů. Dokud jsme pluli na druhý ref grotu a kosatku, log na GPS co chvíli ukazoval dvojciferná čísla. O tom, že plujeme v oblasti nízkého tlaku nás utvrzuje vytrvalý déšť. My však, až na výjimky, ovládáme loď z chráněného „velína“. AIS nás informuje o lodích v okolí a při dobře vytrimovaných plachtách si s kormidlováním poradí buď naše větrné nebo elektrické autokormidlo.

350 mil od Ouessantu ke španělskému pobřeží se nám každou hodinou zmenšuje v průměru o 5 mil. Vlny se se slábnoucím větrem postupně zmenšují, hřebeny vln se přestávají lámat, pěnová pole jsou jen ojediněle. Záď Sayonary zalévají vlny jen vyjímečně. Po dvou dnech plavby v 6 Bf, vítr slábne a v sobotním dopoledni je pouhých 10 m/sec. Po opakovaných pokusech s oplachtěním vychází nejlépe clever, který při čistém zadním větru a silném kymácení se udrží pod větrem a naše větrné kormidlo nás spolehlivě vede ke španělskému pobřeží. 13. 6. v 9.11 vidíme pevninu.

Obeplouváme mys Cabo Ortega a v 17.15 spouštíme kotvu v zátoce před El Ferrol 43 28 013 N 08 16 619 W východně od pevnosti Castillo de San Felipo. Následující den si „lížeme rány“. Dobře se vyspat, najíst, uklidit, umýt, oholit, ostříhat a připravit člun s přívěsným motorem na příští dny. V úterý se přemisťujeme do přístavu Ares. Ranní episoda s obtížemi při uvolňování kotvy pokračuje. Tentokrát jsme kotvou zachytili více než 100 kg blok s lany. Problém je vyřešen, člunem jedeme do přístavu a po týdnu vstupujeme opět na pevninu. Ares, malé městečko s úzkými uličkami se již nemůže dočkat lepšího počasí. Podle množství nachystaných židlí očekávají dobrou sezonu. My v kulichách jim reklamu jistě neděláme. Ve středu přeplouváme do hlavního města Galicie La Coruni. Doplňujeme naftu a vyvazujeme se v marině Coruňa 43 22 085 N 08 23 079 W.

 

Další část seriálu Sayonara ZDE

Advertisements
Categories: SAYONARA, Jarda Bernt, Češi na cestě kolem světa | Vlastnosti: , , , , , | 1 komentář

Navigace příspěvku

One thought on “2. SAYONARA- Z Anglie na Pyrenejský poloostrov

  1. Pingback: 1. SAYONARA – Z Čech až do Anglie « KRÁSA JACHTINGU

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s

Blog na WordPress.com.

%d bloggers like this: